Semnatura mea este ca un desen. O
inventez de fiecare data. Nu a fost de doua ori la fel. De altfel,
n-as putea
sa fac de doua ori aceeasi semnatura.
Nu trebuie sa ai incredere in
proverbe… De exemplu, un proverb spaniol spune ca cel ce se scoala de dimineata
gaseste in drumurile lui un ceas pierdut de un alt calator. Mama spunea ca
intotdeauna exista unul care s-a sculat si mai de dimineata : cel care a
pierdut ceasul.
Marea mea recompensa erau modelele
pe care mi le platea tata. Si apoi, imi poza toata familia. Intr-o zi, tata
mi-a dat paleta si pensulele sale. Pe moment nu am inteles de ce o face. Eram
prea tinar. Ma multumeam sa constat… Abia mult mai tirziu am inteles
semnificatia gestului sau.
Ah, natural, sa nu credeti ca
aceste femei pozau, pur si simplu, ca orice model care se plictiseste. Sunt captive in aceste fotolii ca niste pasari in
colivie. Le-am inchis in aceasta absenta a
gestului si in repetitia aceluias motiv, pentru ca eu caut sa sesisez miscarea
singelui si a carnii de-a lungul timpului. Doresc sa subliniez angoasa carnii,
care, chiar in vremea triumfului ei, adica in perioada ’’frumusetii’’, este
darimata de semnele ce anunta urmele lasate de trecerea timpului.
Ca orice artist, sunt intii
pictorul femeii si pentru mine femeia este, esentialmente, o masinarie care
sufera.
As fi vrut sa traiesc ca un sarac
care are multi bani.
Intre creator si stat este o
opozitie absoluta. In aceste conditii, pentru stat nu exista decit o singura
tactica; sa-i ucida pe vizionari. Viata unei societati are nevoie de
stabilitate si de respectarea anumitor norme. Individul le respecta sau
dispare. Numai inventivitatea si nevoia intensa de a crea il imping pe om sa se
revolte, sa descopere, sa se descopere, cu luciditate; pentru aceasta, el
trebuie incet-incet sa-si rupa legaturile cu trecutul, cu traditia, cu ideile
primite. Societatea se apara, stiind totusi ca existenta ei un timp depinde de
asemenea oameni, fara de care ea se sclerozeaza si moare.
In epoca noastra mizerabila, nu e
nimic mai important decit trezirea entuziasmului.
Suntem condamnati la imposibil.
Intotdeauna am stiut ca vinul se
face din struguri si niciodata invers.
Si o caserola poate plinge.
Sa ne imaginam, de exemplu, un
vinator abstract. Ce poate sa faca un vinator abstract? … In orice caz, nu
vineaza nimic.
Desigur, cind vreau sa fac o ceasca
va voi arata ca este rotunda, dar este posibil ca ritmul general al tabloului,
constructia acestuia sa ma oblige sa fac acest rotund ca pe un patrat.
Pun in tablourile mele tot ceea ce
iubesc. Cu atit mai rau pentru lucruri; nu au decit sa se inteleaga unele cu
altele.
Adevaratele tablouri, vezi tu, daca
apropii de ele oglinda, ar trebui sa se umple de abur, de suflarea vietii,
pentru ca ele respira.
Se spune : coapsele unei femei
seamana cu o vaza. Afirmatia aceasta nu
mai este o imagine poetica; a devenit un loc comun.
In ceea ce ma priveste, eu iau o vaza si fac din ea o femeie. Folosesc vechea metafora, o rastorn si ii redau viata.
Cel care se chinuie sa fie original
cu orice pret isi pierde timpul si se insala; daca realizeaza ceva, el nu face
decit sa imite ceea ce ii place si, daca insista, reuseste ca ceea ce face sa
nu-i mai semene deloc.
In ceea ce ma priveste, eu iau o vaza si fac din ea o femeie. Folosesc vechea metafora, o rastorn si ii redau viata.
Ce credeti voi ca este un artist?
Un imbecil fara ochi, daca e pictor, fara urechi, daca e muzician, sau o lira
in fiecare compartiment al inimii, daca e poiet, sau daca e boxer, nimic
altceva decit muschi? Dimpotriva, el este in acelasi timp si o fiinta politica,
constienta constant de evenimentele tulburatoare, impetuoase, fericite, la care
reactioneaza cu toata forta sa. Cum s-ar putea sa nu manifesti interes pentru
ceilalti si, gratie unei indiferente superioare, sa te detasezi de viata pe
care ei ti-o furnizeaza din abundenta?
Nu, pictura nu este destinata sa decoreze apartamentele. Ea este o arma de lupta pentru atacul impotriva dusmanului si apararea de acesta.
Nu, pictura nu este destinata sa decoreze apartamentele. Ea este o arma de lupta pentru atacul impotriva dusmanului si apararea de acesta.
Daca Rafael ar trai acum si ar
picta exact aceleas panze, nimeni nu i-ar cumpara nici macar o singura panza.
Nimeni nu l-ar lua in seama.
Munca este o necesitate pentru om.
Un cal nu trage necondus caruta. Omul a inventat ceasul desteptator.
La urma urmei o opera de arta nu
se realizeaza cu ideile, ci cu mainile.
Nu-mi plac pisicile de lux care
sforaie pe canapeaua din salon, dar ador pisicile devenite salbatice, cu parul
zbarlit… Ele vineaza pasari, haimanalesc, alearga pe strazi ca niste demoni… Va
arunca priviri salbatice, sunt gata sa va sara in fata… Si, ati remarcat faptul
ca pisicile in libertate sunt mereu insarcinate? Evident, nu se gindesc decit
la amor….
Cind un barbat priveste o femeie dormind,
cauta sa inteleaga… Cand o femeie priveste un barbat dormind, se intreaba cu ce
sos l-ar putea manca.
Geniul nu are riduri.
Celebrul
torero Luis Miguel Dominguin il inteba daca el crede ca trebuie sa continie sa
fie toreador :
Picasso
rapunde – Luis Miguel, risti sa fii omorit de un taur. Dar la ce altceva mai
bun te poti astepta? Si eu, pot eu sa-mi doresc ceva mai bun decit sa mor
pictind? Cind un om stie sa faca bine ceva anume, atunci cind nu mai poate sa
faca acel lucru inceteaza sa mai fie om. De aceea, Luis Miguel, trebuie sa te
intorci in arena si sa mori cat mai frumos posibil.
Picasso s-a
nascut la Malaga, in 1881. Conform traditiei catalane, poarta un sir lung de
prenume iar ca patronim, numele tatalui si al mamei sale, in acelasi
timp : Ruiz Picasso. Dupa actul de botez, numele sau exact este :
Pablo, Diego, Jose, Francisco de Paule, Juan Nepomuceno, Maria de Los Remedios,
Crispiniano de la Santissima Trinidad Ruiz- PICASSO.
Sa aveti pofta de cultura!
Sa aveti pofta de cultura!
Comentarii
Trimiteți un comentariu