El cel dintîi a mustrat pe oameni că
se hrănesc cu carne şi cel, dintîi a spus aceste cuvinte înţelepte, dar care
n-au fost luate în seamă: „încetaţi, muritori, a vă întina trupurile cu o hrană
nelegiuită. Sînt cereale, sînt poame care cad de greutatea lor din ramuri şi
struguri pe viţe. Sînt zarzavaturi plăcute şi
legume, al căror fruct tare poate fi înmuiat prin foc. Aveţi de asemenealapte
şi mierea care miroase a parfum de flori. Pămîntul vă aduce belşug de bogăţii
şi hrană plăcută şi oferă mese fără omor şi sînge. Cu carne îşi potolesc foamea
doar fiarele. Şi nu toate. Căci calul, oile şi vitele trăiesc cu iarbă. Dar cei
cărora le este sufletul nedomesticit şi sălbatic, tigrii Armeniei, leii furioşi,
urşii, lupii, caută cu plăcere hrană cu sînge.
Vai! cît de mare crimă este de a
introduce măruntaie în măruntaie, de a îngraşă corpul cu bucăţi de corp şi de a
trăi o fiinţă din moartea altei fiinţe. Oare în mijlocul atîtor avuţii pe care
le naşte cea mai bună dintre mame, pămîntul, nu e nici o plăcere mai mare decît
aceea de a muşca cu dinte sălbatic din bucăţi care au simţit durerea şi de a reînnoi
obiceiurile cyclopilor? Oare nu poţi să-ţi potoleşti foamea pîntecelui lacom,
decît dacă ai ucis pe altul? Oamenii acelei vîrste pe care o numim de aur au
fost fericiţi hrănindu-se cu roade ale arborilor şi cu ierburi pe care le
scoate pămîntul şi nu şi-au mînjit gura cu sînge.
Atunci şi păsările şi-au mişcat însiguranţă
aripile prin aer şi iepurele a rătăcit fără frică pe cîmpuri şi pe peşte nu-l
agăţase în undiţă credulitatea sa. Toate erau fără viclenie, netemîndu-se de
nici o cursă şi trăiau într-o pace deplină. Dar după ce cineva, blestemat fie,
oricine va fi fost, nu s-a mulţumit cu hrana de pînă atunci a oamenilor şi a
înghiţit în pîntecele lacom mîncări de carne, s-a deschis calea crimei. Socotesc
că pentru a ucide fiare s-a pătat pentru prima dată fierul de sînge. Aceasta
n-ar fi fost prea mult. Fiindcă mărturisim că animalele care ne doresc moartea
trebuie să fie date morţii, cu toată părerea de rău. Dar trebuiau să fie numai
ucise, nu şi mîncate. De aci nelegiuirea a mers mai departe. Se spune că prima
victimă care şi-a meritat moartea a fost porcul, fiindcă a dezgropat seminţele
lui Ceres cu rîtul şi a năruit speranţa omului. Se spune că un ţap a trebuit să
fie jertfit pe altarul lui Bacchus, fiindcă a ros o viţă. Greşeala sa a vătămat
pe doi. Dar ce aţi meritat voi, turme de oi, născute pentru a ajuta pe oameni,
voi care purtaţi ugerele pline de nectarul laptelui, care dăruiţi lina voastră
pentru îmbrăcăminte moale şi care sînteţi mai de folos prin viaţa, decît prin moartea
voastră?
Ce au meritat boii, fiinţe fără viclenie şi
înşelăciune, liniştite şi nevătămătoare, născute să suporte munca? Este fără
inimă şi nevrednic de darul lui Ceres cel ce poate să ia de la jug şi să taie
pe muncitorul ogorului său, cel ce poate să taie cu securea gîtul strivit de
muncă al celui prin care de atîtea ori s-a reînnoit ogorul şi a dat atîtea
roade. Şi nu e destul că săvîrşesc aceste nelegiuiri; oamenii îşi iau ca
tovarăşi la astfel de crime pe zei şi cred că divinităţile cerului se bucură de
uciderea unui juncan de jug. Victima, fără pată şi de o frumuseţe desăvîrşită,
căci e rău pentru ea că e frumoasă, împodobită cu panglici şi aur, este dusă în
faţa altarului, unde neştiutoare aude rugăciuni şi vede că i se pun între
coarne turte de grîu, pe care ea le-amuncit, şi, înjunghiată, pătează de sînge
cuţitul, pe care poate l-a văzut oglindindu-se în apa limpedede ritual.
Apoi sînt privite măruntaiele smulse din
pieptul încă viu şi sînt cercetate în ele gîndurile zeilor. De unde la om atîta
poftă pentru mîncăruri oprite? Indrăzniţi să vă hrăniţi cu ele, o muritori? Nu
faceţi aceasta şi luaţi aminte la sfaturile mele: cînd veţi simţi în cerul
gurii voastre carnea de bou, să simţiţi şi să ştiţi că este a tovarăşilor
voştri de muncă. Şi, fiindcă un zeu îmi inspiră graiul, mă voi supune zeului care
mă inspiră. Sufletul meu este ca oracolul de la Delphi; de-l voi deschide,
cerul se va deschide şi zeii vor vorbi prin gura mea. Voi prevesti lucruri
mari, care multă vreme au stat ascunse şi nedescoperite de mintea înaintaşilor.
Imi place să merg prin înaltul spaţiilor. Imi place, părăsind pămîntul şi
netrebnica locuinţă a trupului, să fiu purtat prin nori şi să mă opresc pe
umerii puternicului Atlas. Să privesc de departe sufletele rătăcitoare si
lipsite de raţiune şi celor ce tremură şi se tem de moarte .
Ritual Memories - Iwajla Klinke
Sa
aveti pofta de cultura!
Comentarii
Trimiteți un comentariu