Retete de weekend - cu miere


 
 
 
 
Shodou cu galbenus si miere
 
Timp de preparare:
2 minute (complexitate redusa)
Ingrediente:
200 ml lapte cald
1 galbenus crud
2-3 lingurite de miere
Mod de preparare:
Este o bautura foarte buna, sanatoasa, hranitoare, face bine cand te doare gatul. Usor de preparat.
Puneti in blender (cu dispozitivul pentru batut frisca, spuma) putin lapte ca sa nu se lipeasca mierea de fundul blenderului, mierea si galbenusul crud, apoi completati cu lapte caldut, nu prea fierbinte (sa nu treaca de 40-45 grade Celsius).
Mixati 10-15 secunde, pana se dizolva mierea si se omogenizeaza compozitia. Va face spuma ca si frisca.
Se prepara foarte usor.
 
 

 
 
 
 
Friptura de miel cu sos de menta, whisky, ghimbir si miere
Timp de preparare:
2 ore si 10 minute (complexitate medie)
Ingrediente:
2 kg,500 carne de miel, cu tot cu os
Marinata pentru miel,
2 cepe mijlocii
o radacina de ghimbir proaspat (daca nu puteti gasi, o varianta ar fi telina).
Sare.
2 linguri amestec condimente mexicane (nu am avut boia)
6,7 linguri de ulei pentru prajit.
5 linguri de zeama de lamaie.
5 linguri de miere.
Pentru sosul final:
un pumn de menta proaspata taiata.
2 linguri de zahar brun
2 linguri de otet balsamic
3 linguri de whisky putem pune si coniac
Mod de preparare:
Am pus carnea la marinat vreo 8 ore, pe balcon (era rece!) intr-un amestec din: vin alb (o cana), apa (2 cani), rozmarin, piper, ienibahar, bobite de coriandru (imi plac foarte mult!) o ceapa, 3 catei de usturoi.
Apoi am clatit-o (pentru a o pregati pentru asaltul aromelor) si am sters-o putin cu servete de hartie. Oricum va fi suculenta, deci nu va fi nevoie sa mai punem apa in tava.
Preincalzim cuptorul la 200 de grade. Indepartam eventuala grasime si piele de pe pulpa, atat cat este posibil. Dam pe razatoare ceapa si ghimbirul si le lasam intr-un bol. Adaugam doua linguri de sare, condimentele, uleiul, zeama de lamaie si amestecam totul bine.
Ungem o tava sau o cratita, presaram carnea cu sosul de mai sus si, daca mai ramane sos, il turnam in tava.
Am acoperit tava cu folie de aluminiu si am lasat-o la cuptor 1 ora si 30 min.
Am scos tava si am uns carnea cu miere si am mai dat-o la cuptor 20 minute, neacoperita.
Cand este gata, pregatim sosul de menta si whisky.
Sosul din tava, cu ghimbir,ceapa, miere si condimente il strecuram intr-o craticioara, in care adaugam un pumn de menta proaspata tocat si cele 2 linguri de zahar brun si punem la fiert pentru 5 minute. Strecuram din nou si adaugam otetul balsamic si lingurile cu whisky.
Acest sos il turnam peste carne.
Pentru ca sosul era prea lichid (mie asa mi-a placut!), am adaugat in cel al sotului si o lingurita de faina, pentru a iesi mai ingrosat. In foto se vede friptura din farfuria sotului.

Sosul se mai poate pune la fiert si cu smantana, dar eu l-am preferat simplu, sa pot savura toata combinatia de arome: ghimbir, miere, condimente picante, whisky, menta!

Si, in final, sa-mi laud capodopera : e cea mai buna friptura de miel pe care am mancat-o! Carnea a iesit frageda, gustul, demential si nu s-a simtit deloc mirosul specific al carnii de miel.
S-a mancat in liniste (muti de uimire), fara sfaturi, recomandari, sugestii, alaturi de un piure de spanac.

In valtoarea creatiei, am pus toata menta in sos si am ornat garnitura de spanac cu frunzulite de loboda, iar friptura, cu leustean.
 
 

 
 
 
 
Pui cu miere si portocale
Timp de preparare:
1 ora si 30 minute (complexitate redusa)
Ingrediente:
un pui
condimente pentru pui
o portocala
miere
morcov, conopida
orez
delicat
margarina
unt
bulion
Mod de preparare:
1. Se spala puiul, se curata si se taie in bucati. Se condimenteaza bine, se unge cu miere si se cresteaza in doua parti si se pun feliile de portocale in acele crestaturi.
2.Portocala se curata foarte bine, inclusiv de acea albeata, pentru a nu fi puiul amar.
3.Se pune puiul intr-o tava unsa cu margarina.
4.Se tine la cuptor timp de o ora, o ora si ceva.Dupa o ora scoateti tava si intoarceti puiul si pe cealalta parte.
5.Orezul se fierbe impreuna cu 2 linguri de delicat.
6.Conopida si morcovul tocate marunt,se pun in tigaia in care in prealabil am pus 3-4 cubulete de unt, lasam sa se topeasca untul,punem legumele si le calim impreuna cu o lingurita de bulion si cu delicat.
 
 

 
 
 
Gogosi grecesti cu sirop de miere si pudrate cu scortisoara
Timp de preparare:
2 ore si 15 minute (complexitate medie)
Ingrediente:
500 g faina un praf de sare 2 pliculete (14 g) drojdie uscata 540 ml apa 15g coaja rasa de portocale si coaja rasa de lamaie(sau ce cantitate doriti, in functie de aroma preferata puteti sa puneti doar una dintre ele )
Sirop: 4linguri miere de albine 200 ml apa 4 linguri zahara cateva cuisoare
scortisoara ulei pentru prajit.
Mod de preparare:
Se pune faina si drojdia intr-un castron si se amesteca bine. Se adauga si coaja rasa de portocala si lamaie, si se amesteca din nou.
Peste acest amestec turnati apa, putin cate putin, amestecand continuu cu o lingura de lemn, din centru spre margini, pana ce terminati de inglobat in faina toata cantitatea de apa si obtineti un aluat vascos, care se scurge de pe lingura.

Apoi se pune castronul la loc calduros (pe aragaz, cuptorul fiind aprins), acoperiti-l cu un prosop de bucatarie si lasati aluatul cca. 1 ora. Important este sa nu fie pus in curent. Pe timp de vara nu este neaparat nevoie sa stea pe aragaz, daca aveti unde sa il asezati cat mai la cald (de exemplu pe balcon daca il aveti inchis).

Dupa aproximativ 1 ora (eu am facut acest procedeu dupa aproximativ 45minute) aluatul isi va dubla volumul si va avea un aspect spumos, cu mici balonase formate la suprafata.
Luati-va la indemana un pahar cu apa rece (in care veti inmuia lingurita cu care veti pune aluat in wok, eu am folosit un mic ceaunel, dupa fiecare gogoasa) si puneti ulei din belsug la incins la foc mediu spre mic (uleiul trebuie sa fie bine incins, insa daca uleiul este prea fierbinte gogosile se vor rumeni foarte repede la suprafata, interiorul ramanand insa mai crud; pe de alta parte, daca uleiul nu este suficient de fierbinte gogosile vor trebui sa stea prea mult pana sa se rumeneasca, absorbind astfel mult ulei, ceea ce iarasi nu este de dorit).
Daca uleiul este bine incins (puteti face proba cu o gogoasa – o puneti in ulei si ea trebuie sa se umfle si sa se ridice imediat la suprafata, fara a se rumeni insa foarte repede la exterior), incepeti si luati cu lingurita aluat si puneti-l in tigaie (dupa fiecare gogoasa inmuiati lingurita in apa rece). Nu aglomerati prea tare tigaia, asa incat sa aveti timp sa va ocupati de ele.

Intoarceti-le o data, maxim de doua ori pe fiecare parte (nu trebuie lasate foarte mult, doar cat sa se faca aurii), dupa care scoateti-le (cu o spumiera) pe prosop absorbant pentru a se scurge surplusul de ulei.

Dupa ce s-au scurs de ulei, asezati-le pe un platou nu perfect plat daca se poate pe unul cu margini inalte pentru a fi pudrate cu scortisoara si a se turna peste ele siropul de miere( se pune la foc mic apa, zaharul, mierea si cuisoarele si se fierb doar cat sa se topeasca bine zaharul si sa se omogenizeze bine compozitia; inainte de a fi turnat peste gogosele se scot cuisoarele). Va ies foarte multe, eu nu le-am numarat, dar oricum peste 50 bucati.
 

 
 
 
Tort cu fructe si crema de miere
Timp de preparare:
2 ore (complexitate medie)
Ingrediente:
Blat:
3 oua,100 g zahar
75 g faina
75 g amidon
1 lgt prag de copt,1 plic vanile
Crema:
400 ml frisca lichida
100 ml miere
sucul de la o portocala
200 g branza cremoasa(gen philadelphia)
1 plic zahar vanilat
10 g gelatina(5 foi)
In plus:
20 de piscoturi de sampanie
o cutie mare compot de fructe
Mod de preparare:
Pt blat: se bat albusurile cu zahar si vanilie,se adauga galbenusurile pe rand mixand bine dupa fiecare.la urma adaugam faina amestecata cu amidon si praful de copt.
Lasam 25 de minute la cuptor la 180 de grade pana trece proba scobitorii.
Crema: pt inceput scurgem fructele din compot si pastram sucul.In jumatate din acesta punem la inmuiat gelatina,iar cu cealalta jumatate o sa insiropam blatul.
Batem frisca cu zaharul vanilat si eventual cu o lingura de zahar tos(daca nu e deja indulcita ca in cazul meu).
amestecam mierea(putin incalzita sa fie mai lichida) cu sucul de portocala strecurat,punem branza si mixam bine.Gelatina cu 1-2 linguri de zeama de compot o topim la foc foarte mic(fara sa fiarba),o lasam un pic la racit si o adaugam peste crema de branza si miere.Mixam bine,punem frisca si cu o spatula amestecam usor pana se omogenizeaza cele 2 compozitii.
In tava cu inel punem blatul,insiropam,asezam fructele din compot,apoi crema.Acoperim cu folie transparenta si lasam la frigider pana se intareste.
cand e gata,punem pe margine piscoturile(le-am uns cu putina miere sa le "zidesc" mai bine),ornam cu frisca si fructe.
Observatii:
1) daca nu aveti tava cu inel puteti pune in castron,cratita,etc captusite cu folie transparenta: mai intai crema si la urma blatul.cand e gata se rastoarna si se orneaza.
2)puteti inlocui blatul cu piscoturi de sampanie(asa am facut eu din criza de timp)
Oricum ar fi,e foarte bun,va asigur!
 
sursa: www.gustos.ro
 

Aganetha Dyck
 
Sa aveti pofta de cultura!



Comentarii