Self-portrait
In muzeul
Louvre este expus un autoportret al lui Chardin, Jean-Baptiste Simeon, pictat de maestru in cel de al 76-lea an al
vietii sale. Nu gasesti in el nimic din acea tinuta afectata, atat de
caracteristica secolului al XVIII-lea, nimic din cochetaria rasfatata a
virtuosului indragostit de el insusi, nimic din importanta exagerata a unui om
care incearca sa para mai mult decat ceea ce este in realitate. Chardin s-a
pictat simplu si fara nici o infrumusetare, intr-o haina de casa de culoare
inchisa, cu un sal alb in jurul gatului si o basma prinsa cu o panglica roz
incingandu-i capul. O aparatoare verde fereste ochii batranului de lumina
puternica. Aceasta fata exprima sinceritatea si stoicismul omului cu principii,
incapabil sa comita o josnicie, a maestrului prea adnac convins de adevarul
doctrinei sale.
The Buffet
Jean-Baptiste
Simeon Chardin, (2 noiembrie 1699 - 6 decembrie 1779) se tragea dintr-o familie
de meseriasi. Tatal sau, tamplar de mobila fina, se specializase in fabricarea
biliardului . Si-a petrecut copilaria printre meseriasii Parisului; intr-un
astfel de mediu Chardin, s-a regasit pe el insasi si si-a descoperit propria-i
arta. Ajuns pictor
isi lucra tablourile deosebit de ingrijit, calculat. In afara unor scurte
vizite la Fontainebleau si Roum, Chardin n-a parasit niciodata Parisul locuind
in «fobourg-ul» sau linistit si izolat. In anul 1718, Chardin intra la
atelierul unui pictor, nu foarte talentat de tablouri istorice, Pierre-Jacques
Carres.
Woman Drawing Water
from an Urn
Odata cu 1720
isi continua studiile la Noel-Nicolas Coypel tot pictor de scene istorice, dar
categoric mult mai apreciat. Dupa o ucenicie de 4 ani, Chardin da examen pentru
obtinerea titlului de maestru si in 1724 este primit in Academia ,,Sf. Luca”. In 1728 la
Expozitia Anuala a Tinerilor din Paris Chardin expune cateva tablouri. Primeste
numeroase elogii, in special pentru ,,Pisica de Mare” si ,,Bufetul”. Timp de 20
de ani a detinut postul de vistiernic si circa 14 ani a fost organizatorul
expozitiilor Academiei. Dupa o logodna de 8 ani Chardin se casatoreste cu
Margarete Saintard . Tot in acelasi an se naste primul sau fiu, Jean-Pierre
care ii va calca tatalui pe urme, devenind pictor. Dupa 2 ani se naste o fiica.
Still Life with Glass Flask and Fruit
Chardin desi
devenind membru al Academiei, continua sa fie putin cunoscut. Pentru a-si putea
intretine familia nu se poate limita numai la a picta naturi moarte, dar sunt
putin cautate si ieftine, este nevoit sa accepte orice fel de teme si lucrari
decorative. Aproape fara sa foloseasca desenul (ca numar desenele lui Chardin
apartin raritatilor) avea obiceiul sa picteze in intregime dupa natura,
observandu-si neincetat contururile si culorile. In viata de toate zilele era
politicos, practic, plin de amor propriu si inchis. De statura mijlocie,
musculos, puternic, stia sa se stapaneasca cu maiestrie.
Still life: Fast Day Menu
Daca a dus-o
greu la inceputul carierii inainte de prima casatorie, dupa ce s-a casatorit a
doua oara cu o vaduva destul de bogata si se afla el insusi pe picioare sigure,
viata lui a cunoscut o bunastare evidenta. O dovedeste inventarul postum al
averii sale. Natura moarta ramane problema centrala a creatiei lui; in ea se
rasfrang cele mai tainice intuitii ale maestrului si se reflecta cel mai bine
conceptia despre lume si maniera sa individuala de a picta.
The Attentive Nurse
Instruit in
cultul flamanzilor si olandezilor, Chardin a dat obiectelor importanta figurii
umane si a tratat omul cu simplitatea si obiectivitatea acordata obiectelor. Cu
trecerea timpului, Chardin isi simplifica metoda de exprimare artistica,
ajungand in deceniile V si VI ale secolului XVIII la o claritate clasica. In
aceasta perioada in care a creat cele mai bune naturi moarte, pictorul reduce
simtitor numarul obiectelor pe care le reda. Compozitiile capata o regularitate
interioara severa, o ritmica uimitoare. Tot ce este de prisos dispare, nuantele
culorilor se rafineaza, devin aproape insesizabile.
Still Life with a Rib of Beef
Dupa lungi
cautari, la 56 de ani , Chardin isi gaseste stilul personal; acest stil
constituie trasatura esentiala a capodoperelor ce se nasc in perioada anilor
60- 70. Propriu naturilor sale moarte este acel sentiment al importantei
lucrului in sine; ele sunt atat de emotionale, create cu o stima adanca fata de
lumea reala si sunt intr-o masura mare legate de om incat le poti considera
naturi moarte umaniste.
Water Glass & Jug
Ca nici un alt
maestru al secolului XVIII, Chardin are simtul cadrului, intelege sa-i umple
suprafata si o face de asemenea maniera incat lasa privitorului impresia ca o
alta oranduire a obiectelor ar fi fost de neconceput. Solutiile sale
compozitionale difera foarte mult unele de altele. El dispune intr-o asezare
centrala grupari construite dupa principiul piramidal, foloseste cu placere
mutari indraznete asimetrice cu centrul de greutate cand in dreapta, cand in
stanga, plaseaza uneori obiectele intr-un singur rand, alteori in diagonala,
dar cu toate acestea schimbari se remarca in mod constant acel echilibru
interior al masurilor si ritmul minunat. Totusi prefera sa aseze obiectele mai
ales pe orizontala.
The Silver Beaker
Chardin fixa
culorile cu usoare trasaturi de pene. Culorile sale preferate sunt cenusiul,
argintiu, brunul cald, albastrul metalic, rosu rozaliu, albul, negrul. Dozand
aceste culori in sute de nuante, el creaza pielea catifelata a piersicii,
stralucirea de cupru a cratitelor, transparenta paharului, luciul calot al
portelanului, prospetimea umeda a strugurelui. Obiectele pe care le reda nu
sunt izolate, ci se afla intr-o stransa legatura, unite intr-un tot indisolubil
prin sute de reflexe colorate. Pe alocuri culoarea este asternuta cu o glazura
groasa, alteori este intinsa atat de fin si de transparent incat pare aproape
imponderabila . Se folosea uneori de o tusa poroasa, aspra, alteori prefera una
stralucitoare, neteda, prin care realiza o transparenta de acuarela. In aceasta
varietate a tehnicilor de lucru, Chardin trebuie sa fi gasit o mare satisfactie
estetica. Baza paletei lui Chardin este tonul cenusiu argintiu.
The Ray, 1728
,,Pisica de
mare” ne surprinde prin dimensiunile exceptional de mari, inca
nemaiintalnite pana atunci la naturi moarte, ci doar in pictura istorica sau
portretistica. Cel mai mult ne fascineaza realismul ,,Pisicii de mare”. Pestele
enorm cu burta despicata are o ,,gura” cu mimica foarte expresiva. Chardin nu
se limiteza doar la a reda frumusetea celor mai obisnuite obiecte, ci merge
chiar mai departe innobileaza ceea ce la prima vedere pare respingator: burta
despicata a pestelui.
Wild Rabbit with Game Bag and
Powder Flask
Pictorul isi
aranjeaza obiectele pe o suprafata de piatra: mese de bucatarie; ziduri;
pietre; capul si urechile iepurelui, frang orizontalitatea de asa natura, sa
evite geometria prea riguroasa a compozitiei si sa confere tabloului
profunzime. In plus, Chardin apeleaza la un fundal monocromatic, ceea ce
confera scenei un aspect mult mai abstract, parca atemporal.
The water tank
Prezenta
impunatoare a obiectului rezulta din compozitia elaborata cu foarte mare grija.
Chardin plaseza obiectul pe fundalul unui perete cenusiu,aproape monocrom. In
felul acesta da nastere efectului de reducere a profunzimii tabloului si
evidentiaza obiectul din prim-plan. Chardin este
ocupat acum mai ales de efectul pe care il provoaca compozitia privita in
ansamblu si de reproducerea corpurilor. Stratul de vopsea este categoric mai
subtire artistul renuntand la tehnica impasto-ului folosita in primele lucrari.
Cu aceasta noua maniera de abordare a naturii moarte Chardin reuseste sa creeze
cateva capodopere inegalabile. Culoarea pare sa transpara de sub straturile
groase de vopsea, asternute unele peste altele. Miracolul cu care Chardin ne
farmeca in obiectele pictate de el, din corpurile acestora, in jurul carora
modeleaza propria lor lumina.
La Brioche
Bucataria
coloristica a lui Chardin era obiectul permanent al unor mari invidii si a adus
dupa sine o legenda intreaga a unor presupuse tehnici speciale in ceea ce
priveste combinatia de culori in care pictorul si-ar fi gasit refugiul. In
ansamblul operei lui Chardin, evocarea universului existential al micii
burghezii surprinde indeletnicirile zilnice, bucuriile si placerile morale ale
vietii de familie.
Strawberry Basket Canasta de fresas
Subiectele si
temele abordate de Chardin creaza astfel o zona singulara in arta franceza a
secolului XVIII. Desi interesul puntru scenele cotidiene i se trezise inca de
le varsta de 20 de ani, Chardin nu si-a gasit modul de exprimare pe acest
taram, nou lui, decat la varsta de 49 de ani. Scena de gen este patrunsa de
spiritul unei contemplatii adanci, plina de poezie delicata; totusi in ea este
incalzit de sentimentul marelui artist care stia sa priveasca lumea intr-un fel
nou.
Rabbit and Copper Pot
Dupa cum
Chardin a descoperit primul pentru arta franceza frumusetea modestului ulcior
de ceramica si a caldarii de cupru, tot el este cel care dovedeste primul ca
scenele inspirate din munca se pot transforma in tot atata poezie superioara de
indata ce le patrunzi ritmul si te ostenesti sa le transformi in culori. In
primii 10 ani, Chardin picteza personaje redate pe jumatate, de dimensiuni mari
surprinse cel mai adesea din profil sau pe 3 sferturi. Chardin este
primul dintre pictorii secolului XVIII care a invatat sa picteze cu
sentimentul, nu doar prin culori. In scenele de gen, Chardin adopta o maniera
mai pastoasa de a picta decat in naturile sale moarte. El nu apeleaza niciodata
la o detaliere exagerata, reda suprafetele linistite unitare, plasticitatea
personajelor si a obiectelor sale izbind printr-un laconism tipic Zurbaran.
The tea drinker
Multi critici
de arta au fost inclinati sa observe in persoana care i-a servit artistului
drept model pentru acest tablou pe prima sa
sotie, dar acestia nu au reusit sa-si argumentze ipoteza . De altfel, toate
personajele pe care le infatiseaza Chardin nu se deosebesc prea mult unele de
altele sub aspectul expresivitatii. Foloseste cu precadere un gri-cenusiu.
The Prayer before Meal
Cand Chardin
reda rugaciunea de dinaintea mesei simti ca a observat repetandu-se de sute de
ori aceasta scena in propriul sau camin. Aceeasi impresie ti-o lasa slujnica
curatind cartofii, fetita din fata oglinzii careia mama ii leaga panglica la
scufita, servitoarea care toarna dintr-un vas. Ceea ce frapeaza la toate aceste
personaje, este corectitudinea lor – corectitudinea tinutei, a gustului,
motivul retinut al miscarii. Accentele de baza coloristice sunt culoarea
albastru metalic al sortului spalacit, dungile rosii si brun-cenusiu decolorate
ale invelitoarelor de pe scaune, tonul cald al rochiei brune-galbui purtata de
mama, scufita si juponul de culoare roz al fetitei asezate in prim-plan si in
sfarsit blidul de arama. Restul tabloului este compus din nuante de cenusiu
oliv si brun de o finete aproape insesizabila, greu de analizat. Tonul alb
domina in cele mai variate gradatii, fata de masa alba, rochita alba a fetitei,
scufita alba a surorii ei, mansetele, gulerul si boneta mamei. Acest alb al lui
Chardin care a fost de nenumarate ori invidiat de atatia pictori se dovedeste o
adevarata minune a artei. Viata plina de taine pulseaza si sub suprafata fetei
de masa care, printr-o uzura indelungata este lipsita cu totul de stralucire.
Datorita acestui mozaic realizat din cele mai fine trasaturi de penel suprafata
pictata castiga o usoara vibratie. Personajele si obiectele par cufundate
intr-un delicat val vaporos care diminueaza orice asprime a contururilor. O
astfel de tratare mareste cu mult extrema intensitate a vietii.
The Besorgerin
Ca o alta
dovada clasica a modului de a concepe coloritul ne poate servi tabloul sau
,,Intoarcerea de la piata” aflat la Louvre. Acordul coloristic de baza este
construit pe contrastul dintre tonul de albastru metalic al sortului si al
cazacei albe, dintre servetul alb si scufita alba. Acest alb se repeta din nou
in sortul si boneta slujnicei care sta in usa camerei alaturate. Cazaca este
inviorata prin panglici roz al caror ton gingas se acorda cu culoarea roz
liliachiu a rochiei slujnicei cu ciorapii roz si picioarele de gaina care apar
din servet. Cele mai intunecate accente le dau pantofii si cele 2 sticle de pe
podea. Toate celelalte culori sunt nuante fine de cenusiu argintiu, cenusiu
masliniu si brun.
Woman Cleaning Turnips
,,Fata curatand
napi” prezinta de asemenea o femeie surprinsa in timpul
activitatilor zilnice si la fel ca in tabloul precedent gandurile o distrag de
la treaba. Compozitia este considerabil mai simpla, culorile mai estompate. Mai
ales hainele bucataresei sunt caracterizate prin contraste cromatice puternice
(asocierea portocaliului cu cafeniul, castaniul, albastrul cu albul). Tabloul
reflecta imaginea unui personaj cufundat in visare.
The Cellar Boy
Chardin este un
izolat pe fundalul artei franceze din secolul XVIII; pentru el pictura era cea
mai perfecta dintre arte. Ea il atragea prin umanitatea ei, prin combinatia
culorilor, si in masura in care s-a straduit sa rezolve toate aceste probleme
cu mijloace cinstite si pure, in aceeasi masura i-a fost destinat sa devina un
mare pictor, a carui creatie inseamna o culme a realismului in arta franceza.
sursa: www.pictori.artspace.ro
Sa
aveti pofta de cultura!
Comentarii
Trimiteți un comentariu