Mea culpa


 

E vina mea
 

Expresia are o obarsie religioasa. Provine dintr-o rugaciune catolica Peccavi, care consta in a-ti marturisi pacatele si a te lovi cu pumnul in piept, rostind cu glas tare dupa fiecare gresala ce ti-o recunosti: “mea culpa, mea culpa!”

Expresia are si o sorginte juridica. In tribunalele romane, inainte de inceperea proceselor, acuzatii erau intrebati daca isi recunosc vina. In caz afirmativ, spuneau: Mea culpa! Si in acest fel unii obtineau circumstante atenuante, iar altii erau chiar absolviti de pedeapsa.

Dupa un timp, formula n-a mai slujit numai in templul zeitei Themis. Orcine, in orice domeniu, savarsind o greseala, putea c-o recunoasca prin aceste doua cuvinte: Mea culpa!

“Fac mea culpa” a devenit astfel sinonim cu: “am gresit, sunt vinovat!” Cand e o gresala mare, se spune: Mea maxima culpa! Iar daca e vorba de un pacat grav, se foloseste expresia: Peccavi!

 

Dictionar de cuvinte, expresii, citate celebre




 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 
 
 
 

 Sculpture by Cao Hui




Sa aveti pofta de cultura!

Comentarii