Pofta de dulce


 
...Si o ia spre bufet. Eu – dupa ea. Se invirte prin bufet si se uita la tejghea. Pe tejghea – o tava, si pe tava – niste prajituri.
Eu ma foiesc tantos pe linga dinsa, uite-asa ca un burjui, si o invit:

- Daca, zic, ai pofta sa maninci o prajitura, nu te jena. Platesc eu.
– Mersi, zice.

Si se apropie de tava, cu un mers destrabalat, si hat una cu crema. Si da-i, infulec-o!
 
 
Banii mei – numarati. Cel mult pentru trei prajituri. Ea maninca, eu ma scotocesc prin buzunare, ma uit pe furis cite parale am. Parale – mai nimica.
Dupa ce a mincat-o pe aia cu crema, hat alta.
 

Am icnit, dar am tacut. M-a luat asa, ca o rusine burgheza. Halal cavaler fara bani!
Ma invirt in jurul ei ca un cocos. Ea ride si asteapta sa-i fac complimente.
 
– N-ar fi timpul sa intram? Zic eu. Poate a sunat.
 
– Nu, zice ea.
 
Si mai ea o prajitura.
 
 
– Nu-i cam mult pe stomacul gol? Zic eu.
– Nu, zice, sintem obisnuiti.

Si o ia si pe a patra.
 
 
 
Atunci mi s-a suit singele la cap.
– Pune-o la loc! Zic.
 
Sa speriat. A ramas cu gura cascata. Eu – parca m-a muscat strechea. Acuma tot s-a zis cu plimbarile noastre!
 
– Pune-o dracului la loc! Zic.
A pus-o la loc. Eu il intreb pe bufetier:
 
- Cit am de plata pentru trei prajituri?
 
Bufetierul face pe nisnaiul.
 
– Aveti de platit patru bucati, zice. Atita si atita.
 
 
– Care patru?! Zic eu. Cind a patra e pe tava?

– Nix, zice el. Macar ca e pe tava, dar a fost muscata si turtita cu degetul.
– Da’ de unde! Zic. De unde-ai mai scos-o si pe asta?

Bufetierul face pe niznaiul, da din miini.
S-a strins lumea, vezi bine. Experti.

Unii zic ca a fost muscata, altii zic ca nu.
 

 
Eu mi-am intors buzunarele pe dos: ce de-a nimicuri au mai cazut din ele! Lumea ride. Mie nu-mi arde de ris. Eu numar banii. I-am numarat: taman bine mi-ajung pentru patru bucati.

Degeaba am mai facut taraboi, pe cinstea mea!
Am platit. Dupa aia ii zic doamnei:
 
- Maninc-o, cetateana. S-a platit.

Doamna nu se clinteste. Se jeneaza sa manince prajitura.
– Da c-o maninc eu! Se baga unul. Si a mincat-o. Pe banii mei.

                                                                (M. Zoscenko – Aristocrata)
 
 
                                                                                   Paintings by Mary Ellen Johnson
 
Sa aveti pofta de cultura!

Comentarii