Plugusorul



Aho, aho, copii si frati
Stati putin si nu-manati,
Langa boi v-alaturati
Si cuvantul mi-ascutati:




S-a sculat mai an
Badica Troian
Si-a incalecat
Pe-un cal invatat,
Cu numele de Graur,
Cu seaua de aur,
Cu frau de matasa,
Cat vita de groasa.
In scara s-a ridicat,
Peste cimpuri s-a uitat
Ca s-aleaga-un loc curat
De arat si semanat…




…Plecaram intr-o sfinta joi
cu plugul cu doisprezece boi…
esiram la cimpul mare
cam in rasarit de soare,
si pamintul masuraram,
masuraram si-l araram…
griu marunt si griu de vara
sa rasara pina-n vara
griu de vara cu secara
sa rasare-n primavera
s-alunge foamea din tara
pe pagini de pe hotara…
nici prea mare, nici prea mic
cum ii mai frumos la spic
in pai ca trestia,
in spic ca vrabia,
in graunt ca mazarea…




…Atunci singur dumnealui,
Peste coama murgului,
Inspre griu s-a aplecat,
Trei spice in min-a luat,
In basma mi le-a legat,
La curea le-a asezat
Si-nspre casa s-a-nturnat,
Jupinesei ca le-a dat.
Seara cind le-a dus in casa
s-a pus spicele pe masa,
casa mi s-a luminat,
copiii s-au bucurat.
Jupineasa frumoasa,
Stapina de casa,
In miini ca le-a framintat
Si din gura a cuvintat
Ca nu-i verde, nici uscat,
Numai bun de secerat…




…Morarita-i frumusica, paste frunza de urzica,
Morarita-i tare buna,
Paste frunza de capsuna,
Adevar ca nu-i minciuna,
Iar morarul, mester mare,
Dracu-n el si-n cine-l are…




…O baba batrina
Care stia rindul la paine,
c-auzea tocmai din casa
scirtiitul carelor,
chiuitul flacailor
si-n camara ca mergea
si din cui ca-si alegea
sita mare si cam deasa
tot cu pinza de matasa.
Si cernea, mari, cernea,
Ninsoare se asternea.
Si-apoi piinea plamadia
Si-o lasa de se dospia
Si c-un cutit o taia.
Doua babe-l impletia
Doua cu drugul il invirtia,
Doua fete mari cu miere il ungea
Si doi in cuptor il baga…




S-a facut colacei mici
pentru cei cu opinci,
s-a facut un colac mare rotat
pe roata morii masurat…
nici mai mare, nici mai mic,
dintr-o mierta si-un metric.
Si cu miere mi-l ungea,
Cu zahar mi-l zaharea,
In cuptor ca mi-l punea
Si el mindru se cocea…
Si cind l-a scos din cuptor,
Frumos, mare, rumenior.
Si-apoi mi-l-a pus pe masa
Si s-a luminat in casa.
Si l-a rupt in doua
Si ne-a dat si noua.
Si l-a rupt in trii
Si l-a dat si la copii,
Si l-a rupt in patru
s-a hranit tot satul…

Ia mai manati, mai!
Hai, hai...




De urat, am mai ura,
Dar ma tem ca va-nsera,
Pe-aici, pe la dumneavoastra,
Departe de casa noastra.
Si ne-asteapte si-alte case,
Cu bucate mai gustoase,
Cu paine calda pufoasa,
Cu vinul de vita-aleasa,
Cu Cotnar de Dragasani.

La anul si la multi anï!


design by Ana Dominguez & Omar Sosa


Sa aveti pofta de cultura!

Comentarii