Prin
Colinele Tutovei, la Ovidenie sau la Santandrei, se prepara din malai si faina,
uneori numai din malai de porumb sau de mei, o bautura fermentata numita
covasa. Literatura etnografica descrie doua tehnici de preparare a covasei; din
malai si faina sau numai din malai. In primul caz se luau malai si faina, in
parti egale, se amestecau si se opareau cu apa clocotita pana se obtinea un fel
de terci. Dupa doua ore, amestecul acesta se punea intr-o putina si se turna
apa calduta pana se obtinea un lichid vascos ce putea trece prin ciurul cu care
se cernea malaiul. Continutul se amesteca foarte bine si se lasa apoi sa fermenteze,
la loc caldut, pana a doua zi cand se fierbea, la foc potrivit, intr-un ceaun,
pana se mai ingrosa. Gustul bauturii era dulce-acrisor, asemanator cu cel al
bragii. Covasa se punea prin strachini sau oale si se impartea prin vecini
"pentru ca vacile sa fie laptoase, iar laptele sa fie smantanos"
(Pamfile, 1914, p. 145). In alte sate covasa se numea braga si se prepara numai
din malai, care se oparea si se faceau patru turte; doua turte se coceau, doua
ramane au crude. Dupa ce turtele coapte se raceau, erau framantate intr-o
putina, se amestecau cu malaiul ramas necopt si se turna apa clocotita.
Continutul se amesteca, se puneau cateva felii de lamaie si se lasa sa
fermenteze pana a doua zi, cand era bun de baut. In zona Covurluiului din
Moldova Centrala se spunea ca fiecare om "este dator sa manance covasa, in
aceasta zi, pentru ca sa fie ferit de strigoi" (Pamfile, 1914, p. 146).
"care
in aceasta noapte ( de 29 spre 30 noiembrie) isi parasesc culcusurile lor, fara
sa aiba vreo stiinta despre aceasta" (Pamfile, 1914, p. 127), se iau la
bataie pe la hotare, raspantii de drumuri si prin alte locuri necurate.
Duelurile sangeroase cu limbile de la melite si coasele furate din gospodariile
oamenilor se prelungesc pana la cantatul cocosilor, cand spatiul se purifica,
duhurile mortilor se intorc in morminte, iar sufletele strigoilor revin in
trupurile si paturile parasite fara stiinta lor. In anumite situatii, strigoii
se manifestau violent fata de oamenii care nu-si luau anumite masuri de protectie:
"Cand strigoii morti nu au cu cine sa se razboiasca, se duc pe la casele
oamenilor unde incearca sa suga sangele celor ce au nenorocul sa le cada in
maini.
Pentru ca sa nu se poata apropia de case, oamenii, - e grija
gospodinelor mai ales -, mananca usturoi in aceasta seara, se ung pe corp tot
cu usturoi, sau numai pe frunte, in piept, pe spate si pe la incheieturile
trupului. La casa se ung cercevelele ferestrelor, pe unde strigoii ar putea sa
intre sau sa se uite in casa, facandu-se semnul crucii si tot astfel urmeaza si
la usa si horn, pe unde de asemenea ea crede ca strigoii pot intra si iesi din
casa" (Pamfile, 1914, p. 128). Se credea ca sunt si strigoi care nu doreau
sa faca rau. Acestia "fac hori pe la raspantiile drumurilor, unde joaca cu
strasnicie pana la cantatul cocosilor" (Pamfile, 1914, p. 128). Strigoii
sunt de doua categorii: vii si morti. Strigoii vii sunt spirite ale oamenilor,
femei sau barbati, care isi parasesc trupurile noaptea, mai ales la Santandrei
(Noaptea Strigoilor), Sangiorz si in alte imprejurari. Cauzele pentru care
numai o parte din oameni devin strigoi in viata sunt diverse: copiii nascuti cu
coada (o vertebra in plus), cu tichie, dintr-o legatura incestuoasa, al treilea
copil din flori nascut de o femeie etc.
Activitatea
lor cea mai intensa este in Noaptea Strigoilor (29/30 noiembrie) cand isi
parasesc in somn corpul, ies din casa pe horn sau pe usa, se rostogolesc de
trei ori pentru a se intrupa intr-un animal (lup, caine, pisica, porc, berbec,
gaina, broasca), incaleca pe melite, butoaie, cozi de matura pentru a merge in
locuri numai de ei stiute (intre hotare, raspantii de drumuri, poieni din
paduri) unde se intalnesc cu strigoii morti. Acolo redevin oameni, se bat cu
limbile de melita, se zgarie, se ranesc pana iese invingator unul din ei, care
le va fi conducator un an de zile. Se bocesc unii pe altii, isi vindeca pe loc
ranile, se intrupeaza din nou in animale si pornesc spre case inainte de primul
cantat al cocosilor...
Sa
aveti pofta de cultura!
Comentarii
Trimiteți un comentariu