Fixarea momentului în care carnea
sitarului încetează de a fi coriace şi poate fi gătită, fără să fi intrat în
descompunere, cere bucătarului aceeaşi experienţă şi acelaşi talent care se cer
pivnicerului pentru a surprinde clipa în care un vin pus la învechire a atins
piscul fantezist şi nestatornic al deplinei maturităţi, când trebuie tras în
sticle.
Ca şi despre vinurile vechi,
mitomanii au scornit despre sitari legende extravagante şi absurde, spre
uluirea geanabeţilor care, chiar când nu le cred, le repetă. E drept că, spre
deosebire de prepeliţă, care e bună numai cât mai proaspăt împuşcată, sitarul,
pentru a deveni comestibil, trebuie lăsat, cum se aice, să se fezandeze. Dar a
pretinde că sitarul trebuie ţinut atârnat şi spânzurat de plisc, în bătaia
vântului, până ce trupul se desprinde de cap, e o aberaţie, al cărei rezultat
fetid nu poate interesa decât hienele şi alienaţii necrofagi. Fezandarea
urmăreşte numai frăgezirea, cu excluderea putrefacţiei avansate.
Pentru a ajunge la rezultatul
urmărit, se atârnă sitarul la loc aerat, dar în care soarele să nu pătrundă, şi
se ţine câteva zile. Zic câteva, pentru că durata variază, după temperatură. În
deobşte, trei-patru zile ajung. Pe vreme răcoroasă însă, atât aparatul digestiv
al acestei păsări, simplificat la maximum, cât şi conţinutul lui, ne îngăduie
s-o ţinem expusă la aer şi mai mult, o săptămână chiar, fără primejdie. Când
ochii încep să se veştejească, intrând în fundul capului, e un indiciu că
pasărea poate fi gătită. Dar un indiciu numai. Faza optimă, repet, n-o poate
determina decât un bucătar cu experienţă.
Pastorel Teodoreanu
feather dioramas by
Chris Maynard
Comentarii
Trimiteți un comentariu